x
A weboldalon cookie-kat (sütiket) használunk, amik segítenek a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. A weboldal további használatával jóváhagyod a cookie-k használatát.
Termékek Menü

Mit rejt magában a chia mag? Most megmutatjuk!

Az MNT amerikai orvostudományi hírportál megbízásából a közelmúltban komoly kísérletek történtek a chia mag pontos összetételének meghatározására. Cikkünkből kiderül, mit is eszel meg a napi chiáddal.

 

Mi van a chiábanAz MNT egy 2003-ban indult, mérvadó amerikai orvostudományi hírportál, amelynek elsődleges feladata a szakma tájékoztatása a legfontosabb tudományos eredményekről. Az USA-ban a chia mag az 2000-res évek közepén indult hódító útjára és néhány év elteltével olyan népszerűvé vált, hogy az MNT szerkesztősége megbízást adott több táplálékszakértőnek, hogy vizsgálják meg, mit is eszik az, aki chia magot fogyaszt. Az itt található cikk alapján készült összefoglalónk következik.

Mi is van egy uncia (majdnem 2 teáskanál) chiában?

Az Amerikai Szövetségi Dietetikai Intézet kutatásából kiderül (a pontos eredményeket lásd itt), hogy már 2 teáskanál chia mag fedezi egy felnőtt napi kalciumszükségletének 18%-át, foszforszükségletének 27%-át, mangánszükségletének 30%-át. Emellett nagyon gazdag Omega-3 és Omega-6 zsírsavakban, fehérjében, rostban és cinkben is. Ezek olyan nyersanyagok, amelyekből általában nem fogyasztunk eleget. 

A kutatás megállapította, hogy a chia magas rosttartalma miatt kiválóan illeszkedik a modern kor étrendjébe, mivel nagyon jól kompenzálja a túlságosan is feldolgozott táplálékok okozta elhízásra, cukorbetegségre és szívbajra való hajlamot. Amerikában az a hivatalos álláspont, hogy egy 50 év alatti embernek napi 38 gramm rostot kellene fogyasztania. Ennek a felét sem fogyasztjuk el. 2 teáskanálnyi chia összesen mintegy 10 grammot tartalmaz ebből az észrevétlenül elfelejtett tápanyagból, aminek jelenléte létfontosságú az emésztőrendszer megfelelő működéséhez.

A rendszeresen rostban szegény táplálékokat fogyasztóknál az idősebb korban jelentkezhet a vastagbélfal előreboltosulása és gyulladása, az úgy nevezett diverticulitis. Ennek hatására a beteget elképzelhetetlen fájdalmak gyötrik, melynek a vége a gyakran halálos kimenetelű hashártyagyulladás is lehet, A chia magban található rostok kisöprik a bélrendszert és eltakarítják a diverticulitist okozó lerakódásokat. 

Mindezek mellett a rostban gazdag táplálék hatékonyan segíti a súlyvesztést, mivel ezeket az ételeket a testünk tovább emészti, tápanyagtartalmuk pedig fokozatosan szívódik fel, így a testünk nem kényszerül raktárakat kialakítani a has környékén. A rostban gazdag táplálék emellett csökkenti a vérnyomást és a koleszterinszintet szintet is, emellett szabályozza az immunrendszer működését és csökkenti a testben a gyulladásos tüneteket, ezzel a diabétesz és a rák kialakulásának esélyét is.

Az Amerikai Nemzeti Orvostudományi Intézet szerint az az étrend, amely 1000 kalóriánként legalább 14 gramm rostot tartalmaz, hatékonyan képes csökkenteni a koszorúér-elzáródás és a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának esélyét. A chia mag mindemellett javítja az emésztést és segíti a káros anyagok kiürülését a testből. A chiában rejlő Omega-3 zsírsavak hatékonyan képesek felvenni a harcot a szívinfarktus, a hirtelen szívhalál, az aritmia, a trombózis és a stroke ellen is. 

Ellentétben a kéksavat tartalmazó és ezért terhesek és kisbabák számára nem fogyasztható lenmaggal a chia mag nem tartalmaz semmilyen olyan vegyületet, amely életkorhoz, testi vagy egészségi állapothoz kötné a fogyasztását. Az egyetlen veszélyt az emberre nézve a nyers chia fogyasztás jelenti, amelynek hatására a gyomorban megduzzadó magok emésztési problémákat okozhatnak, de ez elkerülhető a chia mag fogyasztás előtti beáztatásával.

Tartalomhoz tartozó címkék: erdekes