Termékek Menü

Ehetnek-e chiát a gyerekek?

Amikor egészséges táplálkozásról beszélünk, sok esetben felmerül a kérdés, hogy az, amit a mi szervezetünk könnyedén megemészt, befogadható-e gyermekeink vagy unokáink számára is? Sok esetben nehéz tisztázni a kérdést, mivel egyes egészséges táplálékok nem emészthetőek túl könnyen és mindannyian tudjuk, hogy milyen kellemetlen is az, amikor egy finom és jótékony ételtől gyomorrontást kap a környezetünk. Cikkünkben bemutatjuk, hogy a chia mag milyen korosztályra hogyan hat, így Te is megtudhatod, érdemes-e a chiát választanod.

Chia mag a gyerekeinknek

Amikor a chia magról esik szó, a legtöbb cikk az Omega-3 és Omega-6 zsírsav tartalmával foglalkozik. Ez a növény ugyanis híres arról, hogy több Omega-3 és Omega-6 zsírsavat tartalmaz, mint a Földön bármilyen növény, emellett kiemelkedően gazdag fehérjében és rostokban is. Magas rosttartalma miatt azonban sokakban felmerül a kérdés: Mit tesz ez a növény azokkal, akiknek a szervezete még nem képes mindent megemészteni?

A válaszért a chia-kutatás őshazájába, az Egyesült Államokba kellett utaznunk. A helyi egészségügyi hatóságok álláspontja szerint a chia mag nem tartalmaz semmilyen olyan vegyületet, ami kárt tehetne egy magzatban, éppen ezért a terhesség alatt lehetséges és magas vitamintartalma miatt ajánlott is a fogyasztása. Az indián kultúrákban a terhes nőknek az áldott állapot alatt és a szülés utáni időszakban egyformán chia magot adtak enni, mivel az indiánok tapasztalatai szerint a chiával is táplált anya magzata élesebb elméjű és jobb szemű lett, mint a hagyományos étrendet tartóké.

Közvetlenül a születés utáni időszakban nagyjából 1-2 éves korig, amíg a magzat emésztőrendszere még nem fejlődött ki a chia mag fogyasztását ajánlott kerülni. Amikor a csecsemő elkezd általunk is fogyasztott ételeket enni, a chia mag bevezethető a táplálkozásába az alábbiak figyelembe vételével.

  • Ha lehetséges, fekete chia magot adjunk a gyermeknek - A fehér avagy hántolt chia magból számtalan olyan tápanyag hiányzik, amire egy fejlődő szervezetnek óriási szüksége van.
  • Alaposan áztassuk be a chiát - Mivel a gyermekek emésztőrendszere még nem alakult ki teljesen, próbáljuk meg minél kevésbé túlterhelni azt. Áztassuk be a chiát este vízbe és reggel a tökéletesen zselés állagú chiát adjuk oda a gyermeknek.
  • Gyerekeknek semmi esetre se adjunk nyers vagy nem beáztatott chiát - A nyers chia fogyasztása nagyon megterheli a gyomrot, a gyermekek számára a fogyasztását éppen ezért kerüljük.
  • Napi 1-2 teáskanálnál ne adjunk a gyerekeknek több chiát - A chia mag szuperélelmiszer. Nagyon tápláló, de éppolyan könnyen túltápláltsághoz is vezethet az abnormálisan magas chia fogyasztás.
  • Ha lehet, daráljuk vagy turmixoljuk össze a chiát - Ebben a formában könnyebben emészthető, bár kevésbé izgalmas ennivalóhoz jutunk.
  • Figyeljük a jeleket - Bár a chiára való allergiás reakció nagyon ritka, nem ismeretlen az orvostudomány előtt. Ha gyermekünk allergiás tüneteket mutat, forduljunk orvoshoz és a kiváltó ok tisztázásáig mellőzzük a chia alkalmazását az étrendben.

Amikor a gyermekünk elérte az óvodaérett kort, a chia már minden megkötés nélkül fogyasztható a számára. A chia fiatalkori fogyasztása jó hatással van az idegrendszer fejlődésére, a pubertáskorban normalizálja a test hormonháztartását és segít a pattanásos bőr elkerülésében. Magas tápanyagtartalma segíti az izomzat megfelelő fejlődését, növeli a mindennapok energiaszintjét és javítja az éjszakai pihenés minőségét.

Ellentétben a kismamák és fiatalok számára nem ajánlott lenmaggal, a chia mag gyakorlatilag minden korosztály számára fogyasztható. A rendszeres fogyasztásával sokat tehetünk a civilizációs betegségek ellen és az egészséges, minőségi életért.

Tartalomhoz tartozó címkék: erdekes